Ruimte in Regels

In oktober 2017 gaf de overheid de Brochure Ruimte in Regels uit. De brochure gaat grotendeels over werkdruk door administratieve handelingen. Het programma ERIK! sluit hierbij naadloos aan.

Een aantal citaten uit de brochure:
  • "Je moet alleen die dingen registreren en plannen maken die je ook echt gebruikt."
  • "Als de school kan laten zien dat ze met de bijgehouden gegevens het onderwijs goed kan plannen, de resultaten kan volgen en het onderwijs evalueren, dan vinden wij het goed."
  • "… er zijn geen richtlijnen opgesteld voor hoe de overdracht (…) wordt geregeld. Er moet wel sprake zijn van een doorgaande ontwikkeling voor de leerlingen."

Groepsplannen zijn niet verplicht:
  • "Als leraar moet u kunnen laten zien dat u de vorderingen van alle leerlingen goed in beeld heeft en hier ook naar handelt. Dit kan op basis van observaties, werk van de leerlingen of toetsen."

In februari 2015 stelde plaatsvervangend inspecteur-generaal Arnold Jonk in het CNV Schooljournaal:
  • "Wij hebben geen vormvoorschriften over hoe scholen zich verantwoorden. Dat is de grootste fabel die we uit de wereld willen hebben"

ERIK! is ontwikkeld op montessorischool De Eilanden in Amsterdam door Brigitte van Wageningen en door Erik Veltman van Studio Parkers in Amsterdam.
Redesign en responsive design: Martijn Pantlin. Video: Gui van Löben Sels en Caj van der Gun.